[manse-modeemi] Re: Modeemin tulevaisuus...onko sellaista?

Tommi Raulahti drdoom@modeemi.fi
Mon Jun 26 14:52:22 2006

Mikko Suonio <suonio@cc.tut.fi> wrote:

> Olen modeemin potentiaalinen jäsen, joten sallitte kommenttini: minä liityn
> heti modeemiin, jos kykenette tarjoamaan luotettavan, funetin ulkopuolelta
> saavutettavan sähköpostin, ja *osoittamaan* että järjestelmänne toimii.
> Proffan ongelmien selvittelystä jäi jälkimaku kahdesta kiistelevästä
> osapuolesta, joista kumpikaan ei kyennyt osoittamaan esim. bugiraportein
> vikojen korjaantumista. En minä tiedä, miten tämän talouden puitteissa
> pystyy ratkaisemaan. Mutta ainakin Debian onnistuu vapaaehtoisvoimin
> tekemään hyvää, avointa ja luotettavaa systeemiä.

Jos nyt oikein muistan, Modeemin koneet on olleet erinäisten säätöjen
(hardware asennuksia yms yms) takia down yhteensä viimeisen 6 vuoden
aikana alle 48h (yhteensä). Ja meistä riippumattomien verkkokatkosten
yms takia Modeemin koneet ovat olleet viimeisen kuuden vuoden aikana
alle 24h yhteensä tavoittamattomissa.

(joku voisi vahvistaa nuo luvut likimain oikeaksi).

Eli meillä ei ole yhtään päätoimista ylläpitäjää. Meillä on
kourallinen (alle 10) jotka muiden toimiensa ohessa katsoo koneiden
perään ja pitää huolen siitä että ne toimii jotakuinkin
stabiilisti. Ja uskallan väittää että koneemme ovat vähemmän
ruuhkaisia/miellyttävämpiä käyttää kuin koulun ylikuormitetut koneet.

Mutta mutta... sitten kolikon kääntöpuoli. Olemme juuri keskustelleet
melko paljon IRC:ssä (#modeemi) siitä, haluammeko enää
ns. passiivijäseniä joita ei oikeasti kiinnosta Modeemissa mikään,
kunhan on kiva olla jäsen jne jne... Haluaisimme enemmänkin riveihimme
oikeasti Modeemin jutuista kiinnostuneita ja potentiaalisia
'aktiiveja' jotka vie yhdistystä eteenpäin tuulessa ja
tuiskussa. Pärjäisimme oikeasti vähemmälläkin, mutta vastaavasti
'antoisammalla' jäsenistöllä. Ehkäpä tämä on juuri se uudistus jota
tarvitsemme selviytyäksemme näistä muutoksista jotka ovat meidät
hieman hankalaan ja epämiellyttävään tilanteeseen ajaneet.

Tässäpä taas hieman mietittävää iltapuhteiksi..:))

--
- Tommi -