[manse-modeemi] Re: Hallituksen kokouksen pöytäkirja 14.05.2001

Matti Saarinen mjs@cc.tut.fi
Mon Jun 26 14:53:02 2006

Suvi Melakoski <sunnu@cc.tut.fi> writes:

> Ymmärtääkseni siis sääntöjen mukaan ainoa peruste hylätä hakemus on,
> ettei ko. henkilö halua edistää yhdistyksen tarkoitusta.

        Sääntöjen mukaan asia tosiaan on näin.

        Yhdistyslaki <URL:http://www.prh.fi/yh/yhdlaki.html> kertoo
        seuraavaa:

12 §

Jäseneksi liittyminen

Sen, joka tahtoo liittyä yhdistyksen jäseneksi, on ilmoitettava
aikomuksestaan yhdistykselle. Jäseneksi hyväksymisestä päättää
hallitus, jollei säännöissä ole toisin määrätty.

33 §

Päätöksen mitättömyys

Päätös on moitekanteesta riippumatta mitätön, jos se loukkaa
sivullisen oikeutta.

Mitätön on myös päätös, joka vähentää yhdistyksen jäsenellä sääntöjen
mukaan olevaa erityistä etua yhdistyksessä taikka sisällöltään tai
päätöksentekotavaltaan olennaisesti loukkaa jäsenen yhdenvertaisuutta,
jollei 27 §:n 3 momentista muuta johdu.

Yhdistyksen jäsen, hallitus tai hallituksen jäsen sekä se, joka katsoo
päätöksen loukkaavan oikeuttaan, voi nostaa kanteen yhdistystä vastaan
sen vahvistamiseksi, että yhdistyksen päätös on mitätön.

        Minä en sitten tosiaankaan osaa tulkita noita kohtia.  Jos
        kuitenkin on niin, että yhdistylainen perusteella tehty päätös
        on mitätön, asia täytyy ottaa esille seuraavassa kokouksessa.

--
- Matti -