D&D Feyhawk - lisäsääntöjä                                   28.3.2004 Peter the Fey

Kilven käyttö

Kilven käyttö meleessä (Shield Parry & Attack)

Kilven käyttötaito tulee hahmoluokan mukaan (D&D 3.5). Jos haluaa käyttää kilpeään tehokkaasti, tulee sen käyttötaitoon uhrata temppuja (feats).

Shield Feats - kilpitemput

* Improved Shield Bash - toimii normaalisti, AC bonus säilyy kilvellä lyötäessä.
* Shield Charge - vapaa Trip-hyökkäys kilvellä rynnäköidessä (during charge).
* Shield Slam - kilvellä voi pökerryttää (=Daze) vastustajan.
* Phalanx Fighting - Taisteltaessa Kilpimuuri -muodostelmassa +3 AC ja + 1 Reflex Save.

Kaikki kilpitemput hyväksytään Taistelijan BonusTempuiksi.

Meleessä kilpi vaikuttaa AC:hen aivan D&D 3.5 laitoksen mukaan paitsi, uudet kilpiluokat on seuraavat: buckler, small, medium, large & tower.
F-D&D:n Medium Shield korvaa perus-D&D Large Shieldin. F-D&D:ssä Large Shield on siis uusi ylimääräinen kilpiluokka.

Varstat (Flail) ovat kilpiä vastaan suunniteltuja erikoisaseita, joten kilvellä EI voi torjua varstahyökkäystä !

Kirveellä lyönti hajottaa kilven muita aseita helpommin. Kilvellä torjuttu kirveen isku, aiheuttaa +3 ylimääräistä vauriota kilpeen, eli täten helpottaa kirveen iskun läpimenoa.

Kilvelle on määritetty panssaripisteet AP (Armor Points) = Hardness (D&D 3rd ed.), jotka ilmaisevat kilven lujuuden, eli kyvyn kestää iskuja. Sekä kestopisteet HP (Hit Points), jotka kertovat kilven kunnon.
Jos torjutun iskun vaurio ylittää kilven panssaripisteet (D>AP), niin isku tulee läpi kilvestä ja panssaripisteiden ylimenevä osa vauriosta tulee kilpeä pitelevään käteen.
Tämän jälkeen kilpi on vaurioitunut ja se on korjattava. Vaurioitumisen jälkeen kilven kestopisteistä vähennetään kilven panssaripisteiden yli mennyt vaurion määrä jaettuna kahdella, saatu tulos on kilven uusi kesto (HP). Kun kesto (HP) menee nollaan on kilpi täysin hyödytön ja korjauskelvoton.

Kilpeä on myös mahdollista käyttää aseena, jolloin sillä lyödään aivan kuten aseellakin huomioiden kuitenkin "vasemman käden" haitta (Secondary Weapon Penalty), eli yleensä -4 hyökkäykseen, sekä muut kahdella aseella taistelun säännöt. Kilpi aiheuttama vaurio on iskuvauriota (Blubgeoning).
On kuitenkin muistettava huomioida, että lyötäessä kilvellä (Shield Bash) menettää kilven AC bonuksen seuraavaan toimintoonsa asti.

Kilven tyyppiAC coverToHit Penalty DamageHP koko luokkaArmor Check P.muuita nimiä ko. kilvelle
Buckler shield+1- 01-25S-1_
Small shield+125% 01-310M-1target shield
Medium shield+250% 01-415M-2normal-, knight shield
Large shield+375% -11-420L-4oval-, kite shield
Tower shield+4100% -21-320L*mantlet, body-, wall shield

Isot kilvet (Large&Tower) vaikeuttavat myös kilven käyttäjän omaa osumista, To hit penaltyn verran.
To hit penalty:a ei huomioida keihästyyppisillä aseilla tehdyssä Chargessa tai Set spearissa.
Erittäin lyhyillä aseilla, kuten tikari, taisteluun isojen kilpien miinukset tulee laskea kaksinkertaisina.

Tower shieldin Armor Check Penalty * on täysin tapauskohtainen.
Esim. hiipiminen tornikilven kanssa on mahdollista avoimessa maastossa (-4), mutta tiheässä metsässä lähes mahdotonta (-15).

Pelkästä puusta (tai keitetystä nahasta) tehtyjen kilpien AP on 5, ja teräsvahvisteisen tai -päällysteisen kilven AP on 10.

On myös mahdollista ostaa tavallista kestävämpiä kilpiä, mutta silloin nousee myös paino ja hinta. Tuplaa kilven hinta jokaista ylimääräistä panssaripistettä kohti ja lisää kilven painoa neljänneksellä.

Taikakilven taikabonukset lasketaan suoraan edellä oleviin lukuihin eduksi. Kuitenkin AP:tä laskettaessa kaksinkertaisena ja kestoa (HP) laskettaessa nelinkertaisena.
! Mutta magic plussat eivät vaikuta kilven tekemään vaurioon !

   esim.  Small Magic Steel Shield +2  AP=14, HP=18. 

Tavallisten kilpien lisäksi on olemassa erikoiskilpiä, jotka on tarkoitetu kilvellä iskemistä varten ja tekevät normaalia enemmän, tai erityyppistä, vauriota erillaisten terien ja piikkien ansiosta. Mutta on myös huomattava, että myös kompurointi (fumble) ilmenee tällaisen kilven kanssa normaalia useammin.

  Shield spikes (+10sp), Damamge 1-6 (Piercing), Armor Check Penalty -2.

Lisäksi on huomioitava, että pienikokoisille hahmoille, kuten puolituisille ja gnomeille, buckler vastaa small shield:iä, small shield vastaa normal shield:iä jne. large shield ja wall shield ovat liian suuria 'pienille miehille'.


Kilven käyttö ampuma- ja heittoaseita vastaan (Shield against Missile Fire)

Kilpi voidaan tulkita myös suojaksi (cover), jolloin sitä ei lasketa ollenkaan haarniskaluokkaan AC, vaan kilpi tulkitaan cover-sääntöjen mukaan.
Tällöin ko. suojautuja ei voi olla meleessä tai tehdä muita toimintoja, paitsi yhden liikumistoiminnon, vain ainoastaan suojautua kilpensä taakse esim. nuolisadetta välttääkseen. (Only Move Action, Not Double Move)