D&D Feyhawk - lisäsääntöjä 28.3.2004 Peter the Fey
Kilven käyttötaito tulee hahmoluokan mukaan (D&D 3.5). Jos haluaa käyttää kilpeään tehokkaasti, tulee sen käyttötaitoon uhrata temppuja (feats).
Kaikki kilpitemput hyväksytään Taistelijan BonusTempuiksi.
Meleessä kilpi vaikuttaa AC:hen aivan D&D 3.5 laitoksen mukaan paitsi,
uudet kilpiluokat on seuraavat: buckler, small, medium, large &
tower.
F-D&D:n Medium Shield korvaa perus-D&D Large Shieldin.
F-D&D:ssä Large Shield on siis uusi ylimääräinen kilpiluokka.
Varstat (Flail) ovat kilpiä vastaan suunniteltuja erikoisaseita, joten kilvellä EI voi torjua varstahyökkäystä !
Kirveellä lyönti hajottaa kilven muita aseita helpommin. Kilvellä torjuttu kirveen isku, aiheuttaa +3 ylimääräistä vauriota kilpeen, eli täten helpottaa kirveen iskun läpimenoa.
Kilvelle on määritetty panssaripisteet AP (Armor Points) =
Hardness (D&D 3rd ed.), jotka ilmaisevat kilven lujuuden,
eli kyvyn kestää iskuja. Sekä kestopisteet HP (Hit Points), jotka
kertovat kilven kunnon.
Jos torjutun iskun vaurio ylittää kilven panssaripisteet (D>AP),
niin isku tulee läpi kilvestä ja panssaripisteiden ylimenevä osa
vauriosta tulee kilpeä pitelevään käteen.
Tämän jälkeen kilpi on vaurioitunut ja se on korjattava.
Vaurioitumisen jälkeen kilven kestopisteistä vähennetään kilven
panssaripisteiden yli mennyt vaurion määrä jaettuna kahdella, saatu
tulos on kilven uusi kesto (HP). Kun kesto (HP) menee nollaan on kilpi
täysin hyödytön ja korjauskelvoton.
Kilpeä on myös mahdollista käyttää aseena, jolloin sillä lyödään
aivan kuten aseellakin huomioiden kuitenkin "vasemman käden" haitta
(Secondary Weapon Penalty), eli yleensä -4 hyökkäykseen, sekä muut
kahdella aseella taistelun säännöt. Kilpi aiheuttama vaurio on
iskuvauriota (Blubgeoning).
On kuitenkin muistettava huomioida, että lyötäessä kilvellä
(Shield Bash) menettää kilven AC bonuksen seuraavaan toimintoonsa
asti.
Kilven tyyppi | AC | cover | ToHit Penalty | Damage | HP | koko luokka | Armor Check P. | muuita nimiä ko. kilvelle |
Buckler shield | +1 | - | 0 | 1-2 | 5 | S | -1 | _ |
Small shield | +1 | 25% | 0 | 1-3 | 10 | M | -1 | target shield |
Medium shield | +2 | 50% | 0 | 1-4 | 15 | M | -2 | normal-, knight shield |
Large shield | +3 | 75% | -1 | 1-4 | 20 | L | -4 | oval-, kite shield |
Tower shield | +4 | 100% | -2 | 1-3 | 20 | L | * | mantlet, body-, wall shield |
Isot kilvet (Large&Tower) vaikeuttavat myös kilven käyttäjän
omaa osumista, To hit penaltyn verran.
To hit penalty:a ei huomioida keihästyyppisillä aseilla
tehdyssä Chargessa tai Set spearissa.
Erittäin lyhyillä aseilla, kuten tikari, taisteluun isojen kilpien miinukset
tulee laskea kaksinkertaisina.
Tower shieldin Armor Check Penalty * on täysin tapauskohtainen.
Esim. hiipiminen tornikilven kanssa on mahdollista avoimessa maastossa
(-4), mutta tiheässä metsässä lähes mahdotonta (-15).
Pelkästä puusta (tai keitetystä nahasta) tehtyjen kilpien AP on 5, ja teräsvahvisteisen tai -päällysteisen kilven AP on 10.
On myös mahdollista ostaa tavallista kestävämpiä kilpiä, mutta silloin nousee myös paino ja hinta. Tuplaa kilven hinta jokaista ylimääräistä panssaripistettä kohti ja lisää kilven painoa neljänneksellä.
Taikakilven taikabonukset lasketaan suoraan edellä oleviin lukuihin
eduksi. Kuitenkin AP:tä laskettaessa kaksinkertaisena ja kestoa (HP)
laskettaessa nelinkertaisena.
! Mutta magic plussat eivät vaikuta kilven tekemään vaurioon !
esim. Small Magic Steel Shield +2 AP=14, HP=18.
Tavallisten kilpien lisäksi on olemassa erikoiskilpiä, jotka on
tarkoitetu kilvellä iskemistä varten ja tekevät normaalia
enemmän, tai erityyppistä, vauriota erillaisten terien ja piikkien
ansiosta. Mutta on myös huomattava, että myös kompurointi
(fumble) ilmenee tällaisen kilven kanssa normaalia useammin.
Shield spikes (+10sp), Damamge 1-6 (Piercing), Armor Check Penalty -2.
Lisäksi on huomioitava, että pienikokoisille hahmoille, kuten puolituisille ja gnomeille, buckler vastaa small shield:iä, small shield vastaa normal shield:iä jne. large shield ja wall shield ovat liian suuria 'pienille miehille'.
Kilpi voidaan tulkita myös suojaksi (cover), jolloin sitä
ei lasketa ollenkaan haarniskaluokkaan AC, vaan kilpi tulkitaan
cover-sääntöjen mukaan.
Tällöin ko. suojautuja ei voi olla meleessä tai tehdä muita toimintoja,
paitsi yhden liikumistoiminnon, vain ainoastaan suojautua kilpensä
taakse esim. nuolisadetta välttääkseen. (Only Move Action, Not Double
Move)