Yleisradion TV2 ottaa monien SciFi-harrastajien iloksi kaikkien
aikojen SciFi-TV-sarjojan kuninkaan, Babylon 5:n, ohjelmistoonsa
17.8.1997 alkaen. Mutta mikä tekee tästä sarjasta erilaisen? Miksi juuri
Babylon 5:n esittämisen puolesta järjestettiin melkeinpä kansanliike
SciFi-nörttien keskuudessa? Yritän tässä artikkelissä vähän selvitellä
tätä asiaa sillä fanaattisuudella, johon vain 85 jaksoa Babylon 5:ttä
uudelleen ja uudelleen katsellut pystyy. Pyrin välttämään suoria
vertauksia Star Trekin uudempiin sarjoihin, mutta koska ne ovat ainoat
SciFi-sarjat, jotka lähes kaikki tuntevat, ei muita kiintopisteitä
juuri ole.
Vuonna 2257 ihmiskunta on vielä kaukana ongelmiensa ratkaisusta.
Maa toipuu vieläkin kymmenen vuotta sitten päättyneestä sodastaan
Minbarin Federaatiota vastaan. Horjuvaa rauhaa pönkittämään on
puolueettomalle alueelle rakennettu valtava, kahdeksisen kilometriä
pitkä avaruusasema Babylon 5, joka neljännesmiljoonine ihmisineen ja
muukalaisineen toimii samaan aikaan eräänlaisena lajienvälisenä YK:na,
valtavana kauppakeskuksena ja eri lajien kohtaamispaikkana.
Kolmensadan vuoden aikana tekniikka on kehittynyt huimasti, mutta ihmiset sitäkin vähemmän. Tavallisen ihmisen asema ei yltiökapitalistiseksi valuneessa yhteiskuntajärjestyksessä ole kummoinen, ellei ole rahaa. Rahan merkitys on korostunut, koska kaikenlainen sosiaaliturva tuntuu olevan vierasta. Esimerkiksi ne ihmiset, jotka ovat menneet Babylon 5:lle paremman elämän toivossa, mutta ovat syystä tai toisesta menettäneet omaisuutensa, eivät edes voi palata Maahan, vaan joutuvat elämään kaikkein alimpana luokkana, notkujina (lurkers), mikä ei juuri ole orjan asemaa parempi.
Koska Maa on aseman suurin rahoittaja, koostuu aseman sotilaallinen
henkilökuntakin ihmisistä. Ehkä mielenkiintoisin hahmo sarjan alussa
on koko aseman komentaja Jeffrey Sinclair (Michael O'Hare), jolla
tuntuu olevan salaisuuksia vaikka toisille jakaa.
Narnit ovat ulkonäöltään liskomaisia olioita, joita neuvostossa
edustaa suurlähettiläs G'Kar (Andreas Katsulas). Narnit ovat joutuneet
käymään kovan kansainvälisyyskasvatuksen: satakunta vuotta sitten
toinen päälajeista, centaurit, hyökkäsivät Narnille, jolla siihen
aikaan vallitsi tekniikaltaan alkeellinen maatalouskulttuuri.
Narneilta meni 50 vuotta oppia valloittajien tekniikka ja tavat ennen
kuin saivat ajettua nämä tiehensä. Tähän mennessä centaurit olivat
kuitenkin ehtineet ryöstää ja saastuttaa planeetan lähestulkoon
asuinkelvottomaksi. Narnit ovat vakaasti päättäneet olla antamatta
moisen koskaan tapahtua enää, mikä näkyy selvästi G'Karin
agressiivisessa olemuksessa.
Ihmiset saivat ensimmäisen kosketuksensa toiseen kultturiin satakunta
vuotta sitten, ja niin ikään kohtaamalla centaurit. Ilmeisesti Maan
sotavoiman katsottiin olleen liian suuri, koska centaurit tyytyivät
vain luomaan itselleen edulliset kauppasuhteet Maan kanssa. He toivat
ihmisille ensimmäiset hyppyportit, jotka mahdollistavat valoa
nopeamman matkustamisen. Maata neuvostossa edustaa komentaja Jeffrey
Sinclair.
Centaurit ovat matkanneet tähtien välillä ainakin satoja vuosia.
Muutamia kymmeniä vuosia sitten alkanut imperiumin murentuminen
harmittaa viinaan ja naisiin menevää centaurien puhemiestä,
suurlähettiläs Londo Mollaria (Peter Jurasik), paljon enemmän kuin
heti sarjan alussa edes uskoisi. Londo toivoo saavansa joskus
palautettua Centaurin tasavallan entiseen loistoonsa.
Syvästi uskonnolliset minbaarit ovat ihmisille vieläkin melkoinen
arvoitus. Sota, joka alkoi erehdyksestä ihmisten ja minbaarien
ensikohtaamisessa tapahtuneesta väärinkäsityksestä kaksitoista vuotta
sitten, loppui vielä merkillisemmin kuin alkoi. Minbaarit olivat
voittaneet yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta kaikki taistelunsa
Maata vastaan. Lopulta lähes kaikki vastarinta oli tuhottu ja minbaarit
tulivan aurinkokuntaamme tekemään lopun ihmiskunnasta. Kuitenkin
juuri lopullisen voittonsa edellä minbaarit yhtäkkiä antautuivat ja
sota päättyi virallisesti Maan voittoon. Minbarin Federaatiota edustaa
asemalla suurlähettiläs Delenn (Mira Furlan).
Vanhin suurista lajeista ovat vorlonit. Vorloneista ei tiedetä juuri
yhtään mitään; ei edes sitä, miltä he näyttävät. Jopa Babylon 5:lle
vuoden sen avaamisen jälkeen saapuva suurlähettiläs Kosh Naranek
pysyttelee koko ajan suojapukunsa sisällä. Virallisen selityksen
mukaan se tarvitaan hengissäpysymiseen, mutta kaikki eivät tätä usko.
Sarja Babylon 5 on syntynyt hyvin eri lailla kuin amerikkalaiset
TV-sarjat yleensä. Se ei ole mikään komiteatuote, vaan yhden miehen,
Joe M. Straczynskin (JMS) keksintö.
JMS alkoi suunnitella sarjaa jo ennen 1980-luvun puolta väliä, ja kun rahoitus lopultakin saatiin Warner Brothersilta vuonna 1993, oli tarina jo hyvin pitkälle kehitelty. Aivan, tarina. Babylon 5 on nimenomaan TV-sarja. Kyseessä on viiden vuoden tarina, jossa vauhtia otetaan vuosi vuodelta lisää niin, että välillä päätä huimaa.
JMS kävi vuosikausia kysymässä rahoitusta TV-yhtiöiltä, kunnes lopulta Warner Brothers heilautti vihreää lippua pilotille. Ja kun tämä menestyi televisiossa kohtuullisen hyvin, ei edes Paramountin yritys murskata kilpailu omalla Star Trek -universumiin sijoittuvalla avaruusasemasarjalla estänyt WB:tä antamasta JMS:lle rahaa ensimmäistä tuotantokautta varten.
Parhaillaan Yhdysvalloissa esitetään neljättä tuotantokautta, ja
viidennen ja viimeisen vuoden kuvaukset ovat käynnissä.
Kun reilut kolme vuotta sitten kuulin ensimmäisen kerran uudesta
SciFi-sarjasta Babylon 5, olin aika skeptisellä kannalla. Eihän kukaan
ole Star Trekkejä lukuun ottamatta saanut aikaiseksi mitään vähänkään
puoliasiallista scifiyritelmää. Kun ystävät kuitenkin tyrkyttivät
vallan jumalattoman huonolla kuvan- ja äänenlaadulla varustettuja
kopionkopionkopiovideoita kouraani, päätin antaa sarjalle
mahdollisuuden. Eihän siinä menetä kuin vähän aikaa.
Katsoin pilotin, joka ei juurikaan vakuuttanut. Vaikka useita sinänsä
mielenkiintoisia kysymyksiä heitettiin ilmaan, vaikutti homma aivan
liian selkeältä hyvis-pahis-asettelulta. Pöö.
Katsoin neljä ensimmäistä jaksoa. Kyllähän niitä nyt katsoi, mutta
enpä olisi tuntenut jääväni mitään paitsi, vaikken olisi koskaan
nähnyt sarjaa enempää.
Mutta sitten katsoinkin seuraavat neljä jaksoa, ja niiden joukossa
jakson 8 (And the Sky Full of Stars). Täysin äkkiarvaamatta tajusin,
että tässä SciFi-sarjassahan on jotain, mitä missään muussa ei ole
koskaan ollut: jatkuvuutta. Tässähän todellakin kaikki vaikuttaa
kaikkeen, eikä mitään unohdeta. Nyt olikin kiire saada uusia jaksoja
ja viimeistään jakson 13 (Signs and Portents) jälkeen olen ollut
lopullisesti koukussa.
Nykyään minun on kovin kiusallista katsella kaikkia muita
SciFi-sarjoja, Star Trekit mukaan lukien. Harvoja poikkeuksia
lukuun ottamatta ne eivät oikein sytytä. Jo pelkästään ison punaisen
resettinappulan painaminen joka jakson lopussa tympii niin vietävästi.
Kerroin tämän tarinan siksi, että kun sarja joskus syksyllä alkaa, älä, hyvä lukijani, tuomitse sitä pilotin perusteella. Katso sitä ainakin tuohon jaksoon 8 asti. Jos sarja sittenkään ei tunnu pätkääkään kiinnostavalta, hyvä on. Ainakin olet antanut sille mahdollisuuden. Mutta varoitan, että sarja paranee koko ajan tuosta jaksosta eteenpäinkin.
Kuten kerroinkin, muutos on yksi Babylon 5:n kantavia voimia. Ja koska
ensimmäisellä katsomiskerralla yksi hauskoista pointeista on yrittää
arvella, mihin suuntaa sarja seuraavaksi etenee, yrittäkää välttää
ennakkotietoja eli spoilereita. Yleensä sarjaa katsoneet ihmiset
ymmärtävät välttää niiden antamista, ja siksi olen joutunut itsekin
koko ajan tätä kirjoittaessani puremaan kieltäni etten mene kertomaan
etukäteen muutamia isoja juonenkäännöksiä, jotka selvittäisivät hyvin
joitakin esittämiäni argumentteja.
Uskokaa minua, kun sanon, ettette halua vielä tietää, miten tarinassa
parin vuoden päästä on käynyt. Jos ette tiedä tapahtumia etukäteen,
tulette vielä pudottamaan leukanne hämmästyksestä lattialle pariinkin
kertaan.
Tiedän, että tämän hehkutuksen jälkeen moni lukija on epäilevällä
kannalla. Kun itse luen tai kuulen jonkun hehkuttavan jotain maasta
taivaisiin, alan epäillä vakavasti keisarin vaatteet -syndroomaa.
Mutta toivoisin, että te kovimmatkin Star Trekin fanit antaisitte
sarjalle mahdollisuuden. Ei SciFiä nyt niin paljoa Suomen TV:ssä
esitetä, ettei joukkoon mahtuisi uusikin sarja. Ja muistakaa
nauhoittaa jaksot, tulette kiittämään siitä itseänne myöhemmin.
Nyt sitten jäämmekin odottamaan, miten Babylon 5 otetaan Suomessa vastaan. Pidän viikottaista kommenttipalstaa Internetin uutisryhmässä finet.harrastus.babylon5 . Kohdataan ja keskustellaan siis siellä!
Henrik Herranen,
http://www.cs.tut.fi/~leopold/
e-mail: leopold.cs.tut.fi
"Babylon 5," the Babylon 5 logo, all publicity photos and images from the series are copyright © and trademark 1992-1997, PTN Consortium.