Vankipeli: Teoriaa ja kommentteja
- eli miksi kivat kaverit pärjäävät
Heti alkuun sanottakoon, että tässä artikkelissa mainittu
lintuesimerkki kuten koko kilpailutyökin on alunperin peräisin Richard
Dawkinsin erinomaisesta kirjasta "The Selfish Gene", joka on näkymiä
avartavin kirja, minkä olen ehkä koskaan lukenut. Tästä evoluutiokirjasta
on olemassa myös suomenkielinen painos nimellä "Geenin
itsekkyys".
Sisällysluettelo
Teoriaa - nokkivat linnut
Linnut
Alkuperäisessä nyyssissäni, jolla aloitin
vankikilpailun käytin esimerkkiä kahdesta vangista, jotka miettivät,
pettävätkö toisensa vai luottaisivatko toisiinsa. Parempi esimerkki olisi
kuitenkin seuraava ajatus linnuista.
Toisiaan hoitamattomat linnut
Ajatellaanpa, että joskus menneisyydessä on ollut olemassa lintulaji, jonka
jäsenet ovat vain kiinnostuneita itsestään eivätkä viitsi yhtään auttaa
toisiaan. Näillä linnuilla on yksi paha ongelma: päähän pesiytyvät loiset.
Lintu ei saa nokittua päässään olevia loisia millään pois, ja koska osa
niistä tuo tauteja ja muutenkin heikentävät lintua, niiden olemassaolo
heikentää linnun elinmahdollisuuksia. Mutta koska kaikilla muillakin saman
lajin linnuilla on sama ongelma, lopputuloksena on lajin sisäinen tasapeli.
Aina toisiaan hoitavat linnut
Ajatellaanpa nyt, että mutaation kautta maailmaan syntyykin lintu, joka
aina toisen saman lajin linnun tavatessaan ottaakin ja nokkaisee siltä
päässä olevat loiset pois (esimerkkialgoritmi "Luota aina"). Geenien
kannalta teko on järjetön: lintu vahvistaa täten kilpailijansa asemaa ja
heikentää omien geeniensä mahdollisuuksia levittäytyä lintupopulaatioon.
Ja vaikka kaverin pään nokkiminen ei suuri vaiva olekaan, se on pois
hyönteismetsästyksestä, missä jokainen sekunti on linnulle tärkeä. Tämä
geeni on tuomittu ennen pitkää häviämään.
Toisiaan ehdollisesti hoitavat linnut
Mutta ajatellaanpa, että populaatioon tulee toinen mutanttigeeni, joka
saa linnun toimimaan seuraavasti: kun se tapaa vieraan linnun, se nokkii
tämän pään puhtaaksi (Kilpailutyö "Luota luotettavaan"). Mutta jos toinen
lintu ei tee vastapalvelusta, sen käyttäytyminen muisteteaan eikä samaa
lintua enää auteta toista kertaa. Aluksi tämäkin aiheuttaa tappiota
mutaatiolinnulle. Mutta jos se ehtii saada jälkeläisiä, joista keskimäärin
puolessa on sama geeni, alkavat ne järjestelmällisesti pitää huolta
toisistaan aina tavatessaan.
Jälkeläiset, jotka tämän säännön vallitessa jatkavat toistensa hoitamista,
ovatkin tämän jälkeen käytännöllisesti katsoen vapautuneet loisongelmasta
niin kauan kuin tapaavat edes aika ajoin toisiaan. Ja koska ne ovat muita
lintuja terveempiä, ne saavat enemmän omia jälkeläisiä, joista taas
puolella on lisääntymistä helpottava hoivageeni, ja jos tätä jatkuu vielä
muutaman sukupolven ajan, saavutetaan nk. kriittinen massa jolloin kuka
tahansa uuden geenin omistava lintu tapaa aina aika ajoin toisen saman
geenin omaavan linnun. Tämän jälkeen geeni leviää hyvin nopeasti
populaatioon.
Hoitamattomat linnut eivät häviä
Äkkiä ajateltuna saattaisi tulla mieleen, että toisiaan hoitamattomat
linnut katoaisivat pian kokonaan. Näin ei kuitenkaan käy. Kun toisiaan
hoitamattomia lintuja on riittävän vähän, harvat jäljelle jääneet
yksilöt voivat aina luottaa tapaavansa riittävän usein uusia lintuja,
jotka hoitavat heidät kuntoon. Ja koska ne itse eivät kuluta aikaa ja
vaivaa toisten lintujen hoitamiseen, on heillä etu puolellaan niin
kauan, kun suurin osa linnuista hoitaa heitä edes yhden kerran.
Jonkun aikaa kestävän värähtelyn jälkeen saavutaan nk. ekologisesti
stabiiliin tilaan (ESS), jossa näiden kahden perustyypin määrät jäävät
paikalleen.
Pistelaskusta lintuesimerkissä
Kuten Vankipelissäkin, voi lintupelissäkin tehdä aivan vastaavan
pistelaskutaulukon sen mukaan, miten kohtaaminen menee:
- Jos molemmat hoitavat toisensa, he saavat kumpikin etua. (esim. 30
pistettä / lintu)
- Jos toinen hoitaa toisen, mutta palvelusta ei palauteta, on hoitaja
menettänyt aikaa ja energiaa (-10 p), kun taas hoidettava on päässyt
ötököistään eroon ja voittaa huomattavasti (+50 p).
- Jos kumpikaan ei hoida toista, menettävät molemmat korkeintaan
tunnistamisen vaivan (-1 p / lintu).
Esimerkin pistemäärät ovat aivan tuulesta repäistyjä (samat kuin
Vankipelissä), mutta niin kauan kun ne täyttävät tietyt ehdot, vastaa
tilanne aika paljon todellisuutta monessa tilanteessa.
Miksi kivat kaverit pärjäävät?
Edellisestä esimerkistä, samoin kuin Vankipelistäkin, huomaamme, että
eniten pisteitä saisi kahmittua itselleen, jos saisi kaverin koko ajan
luottamaan, vaikka itse huijaa koko ajan. Tämän takia lintupopulaatio,
jossa olisi pelkästään toisiansa aina hoitavia yksilöitä
(esimerkkikoodin "Luota aina"), ei ole ekologisesti stabiili: yksikin
huijari saa niin suuren edun, että se saattaa aina toisiinsa luottavat
yksilöt muutamassa sukupolvessa olemattomiin.
Miksi sitten kisassa parhaiten pärjäävät nimenomaan kiltit ohjelmat, jotka
eivät koskaan aloita hylkäämiskierrettä? Vastaus on yksinkertainen:
Vankipeli ei ole nollasummapeli.
Nollasummapeli on sellainen peli, jossa on aina voittaja ja häviäjä. Jos
esimerkin linnut esimerkiksi aina tavatessaan taistelisivat kuolemaan asti,
olisi kyseessä nollasummapeli, koska häviäjä menettää aina kaikki
mahdollisuutensa.
Vankipelissä taas pelaajat voivat saada yhteistä voittoa pelaamalla yksiin:
jos molemmat pelaajat luottavat toisiinsa, he saavat yhteensä 60 pistettä.
Ja vaikka toisen pettäjä (toisen luottaessa) saa parhaat pisteet, saadaan
tässä tapauksessa yhteensä vain 40 pistettä. Ja molempien pettäessa
yhteissaldo on -2. Tästä nähdään, että vanki- ja lintupeleissä tärkeintä ei
itse asiassa ole estää kaverin voitto, vaan pitää huoli siitä, että oma
saldosi on joka kierroksella niin suuri kuin mahdollista. Sen taas saa
varmistettua pelaamalla suhtkoht kiltisti.
Erinomaistakin parempi esimerkki edellä sanotusta on se, että kilpailun
vaihe 1:n voittajapeli, yhden ohjelmarivin "Seuraa Kaveria" (alunperin
"Tit for Tat") ei koskaan voita! Se voi päästä tasapeliin
eikä se koskaan häviä paljoa, mutta se ei myöskään koskaan voita
kaksinkamppailua. Mutta koska "Seuraa kaveria" on kohtelias eikä muistele
menneitä, se pitää huolen siitä, että jokaisesta käydystä pelistä saadaan
mahdollisimman paljon irti.
Epilogi
Tuloksia kannattaa miettiä omassa elämässään: tässä pelissä voittaa se,
joka suhtautuu uusiin henkilöihin ennakkoluulottoman ystävällisesti, mutta
antaa heti takaisin, jos sen luottamus petetään. Se ei kuitenkaan muistele
vanhoja kaunoja, vaan antaa heti anteeksi, jos toinen osoittaa katumusta ja
hyvittää tekojaan.
Silläkin uhalla, että vaikutan teatraaliselta tai hurskastelevalta, kysyn:
Kannattaisiko meidänkin tehdä elämässämme samoin?
Eli kuten David Sheridan (c/o Joe M. Straczynski) sanoi:
"Never start a fight, but always finish it."
17.12.1996, Henrik 'Leopold' Herranen, leopold@cs.tut.fi