Edustuksellista demokratiaa puoluevallan sijasta
Muistakaa, että olipa valtiovalta kenen tahansa hallussa, kyseinen
hallitsija käyttää sitä aina ensisijaisesti omaksi
hyväkseen.
Jos haluamme kansan parasta, meidän täytyy pitää huolehtia siitä, että
valta on kansalla, eikä jollain pienellä eliitillä.
Jos näyttää siltä, että puolueilla menee paksusti,
ei siis välttämättä
hyvin kansakunnan kannalta, se johtuu siitä, että puolueilla on
valtaa
pönkittää omaa hyvinvointiaan.
Puolueiden valta on joidenkin mukaan kansanvaltaa myös, koska puolueet
koostuvat puolueiden jäsenistä, jotka ovat tavallisia kansalaisia.
On hyvä kuitenkin muistaa, että puolueet muodostavat yhden lisäportaan
kansalaisten vaikutusvallan tielle.
Nykyinen valtahierarkia suomalaisessa yhteiskunnassa:
Hallitusvalta
- Hallitus
- Puoluejohtajat
- Puolueet
- Kansalaiset
Kansanedustuslaitos
- Eduskunta
- Puoluekeskeinen vaalijärjestelmä ja puoluekuri
- Kansalaiset
Valtionpäämies
- Tasavallan presidentti
- Puolueita suosiva vaalitapa
- Kansalaiset
Ylläolevan esityksen on tarkoitus selventää, kuinka puolueet
ovat kaikissa valtionhallinnon haaroissa mukana
etäännyttämässä kansalaisia päättäjistä ja
päätöksenteosta ja siten heikentämässä kansanvaltaa.
Edustuksellinen järjestelmä, jota usein myös edustukselliseksi demokratiaksi nimitetään, on hyvä asia, sillä oikein
toteutettuna sen avulla on mahdollista yhdistää suoran demokratian ja diktatuurin
hyvät puolet. Edustuksellinen järjestelmä, mikäli siihen yhdistetään kansanvalta eli demokratia, parhaimmillaan toimii
hyvin kansakunnan tahdon mukaisesti ja on lisäksi tehokas.
Otetaan tarkasteluun valtionhallinnon ylimmät instituutiot:
- Presidentti
- Hallitus
- Eduskunta
Jos haluamme, että edustuksellinen järjestelmä on mahdollisimman
läheistä kansalaisille, valittujen johtajien täytyy nauttia
suoraan kansalaisten (kansakunnan) luottamusta. Käytännössä
tämä tarkoittaa sitä, että kansalaiset valitsevat suoraan
eduskunnan, presidentin ja hallituksen. Mutta tämä ei ole
riittävä ehto. Lisäksi on huolehdittava, että mitkään muut
järjestöt ja instituutiot, kuten puolueet eivät pääse
mihinkään merkittävään valta-asemaan, kuten on päästetty
tapahtumaan.
Perusperiaate tuli edellä jo selväksi, mutta asia ei ole aivan
niin yksinkertainen. On useita asioita, joista on etukäteen
viisaasti huolehdittava. Nämä asiat ovat:
- Eduskunnan täytyy edustaa kansalaisten tahtoa mahdollisimman
tarkkaan ja suhteellisesti.
- Hallituksen täytyy edustaa kansalaisten tahtoa ja
kansalaisten pätevimpien ja kyvykkäimpien ehdotonta kärkeä.
- Hallituksen täytyy olla sisäisesti toimintakykyinen.
- Hallituksen tehtäviin ei saa liittyä sellaisia elementtejä,
jotka turhaan haittaisivat sen toimintakykyä.
- Hallituksella ei saa olla päällekkäisiä sidonnaisuuksia
muihin hallintoelimiin, kuten eduskunta tai ministeriöt.
- Valtakunnan johtajat ovat tehtävissään päätoimisia.
- Mahdolliset ristiriidat tai epäluottamus hallituksen ja
eduskunnan välillä ovat viime kädessä kansalaisten ratkaistavissa.
- Presidentille jätetään vain sellaisia tehtäviä,
joita ei voida tyydyttävästi siirtää hallituksen tai
eduskunnan vastuulle.
Edellä esitetyn perusteella voidaan hahmotella seuraavanlainen
hallintojärjestelmä:
- Eduskunta valitaan vapailla vaaleilla. Vaalitapa on
siirtoäänivaali
ja vaalipiirejä on koko maassa tasan yksi.
Muitakin vaalitapoja, parempia kuin d'Hondt,
on kehitetty ja myös kehitteillä, mutta
siirtoäänivaalitapa on paras ratkaisu
eduskuntavaaleihin silloin, kun
kullakin kansanedustajalla on äänivaltaa
eduskunnassa yhden äänen verran.
Hyvän vaalitavan ansiosta
alueellinen edustus ei painotu suuriin asutuskeskuksiin
ja vaalituloksen suhteellisuus johtaa automaattisesti
eduskunnan mahdollisimman hyvään edustavuuteen.
Eri vaalitapoihin tutustuminen helpottaa asian ymmärtämistä.
- Hallituksen jäsenet eivät ole ministereitä. Näin ollen
ministerit eivät pääse haittaamaan hallituksen työskentelyä
kiistelemällä määrärahoista ja valtaoikeuksista hallituksen
sisällä.
- Hallituksen jäsenet eivät voi olla myöskään kansanedustajia,
koska sellainen johtaisi moraalisesti epäilyttävään käytäntöön, jossa
hallituksen jäsenet äänestäisivät omien esitystensä puolesta
eduskunnassa.
- Kansalaiset valitsevat hallituksen vaaleissa. Koska
hallituksen kuitenkin täytyy olla sisäisesti toimintakykyinen,
ei hallitusta voida valita samalla menetelmällä yksilöittäin,
niin kuin eduskunnan kokoonpano. Hallituksen toimintakyky
on keskeinen vaatimus hyvälle hallitukselle.
Yksilökeskeisellä vaalitavalla valittu hallitus ei
välttämättä olisi sisäisesti toimintakykyinen. Se on kyllä
periaatteessa mahdollista, mutta ei riittävän varmaa. Siksi
hallitusvaalien ehdokkaat ovat ennen vaaleja muodostettuja
vaalikelpoisten ja kunniallisten kansalaisten muodostamia
ryhmiä. Näin kansalaisten tehtäväksi jää valita, mikä
ehdokkaiksi asettuneista ryhmistä sopii parhaiten hallituksen
asemaan.
- Oikean vaalitavan ja riittävän pitkän kampanjakauden
avulla huolehditaan siitä, että
hallituksen näkemys on riittävän lähellä kansakunnan
enemmistön näkemystä olematta silti mikään kompromissi.
Hallituksen valitsemiseen sopii vaalitavaksi
enemmistövertailuvaali.
Siirtoäänivaali on myös käyttökelpoinen.
Vaalitavan nimikin kertoo, että kyseessä on
enemmistöhallituksen muodostaminen. Tässä tapauksessa
enemmistö tarkoittaa kansan enemmistöä.
- Presidentinvaaleissa sopii käytettäväksi sama vaalitapa,
kuin hallitusvaaleissakin. Puolueista riippumattomia
ehdokkaita on useita ja kansa valitsee presidenttinsä.
- Puolueilla on oikeus puoltaa ehdokkaita, mutta puolueilla
ei ole mitään etuoikeuksia esimerkiksi ehdokasasettelussa.
Koska kansanedustajat eivät ole virallisesti puolueiden
edustajia, puoluetukea ei myöskään ole. Puoluetukea ei
tarvita sellaisessa järjestelmässä, jossa edustuksellisuus ja
suhteellisuus toteutuvat tarkasti puoluetuesta riippumatta.
- Mahdollisessa eduskunnan ja hallituksen välisessä
kiistassa sovittelijana toimii tasavallan presidentti.
Jos kaikesta huolimatta sovittelu ei onnistu, presidentti voi
määrätä kansanäänestyksen, jossa kansalaiset saavat päättää,
kumpi joutaa vaihdettavaksi; eduskunta vai hallitus.
Viimeistään vaihdon jälkeen
välttämättömän yhteistyön eduskunnan ja hallituksen
välillä pitäisi toimia.
- Ministerit ovat ministeriöidensä johtajia, mutta ministereillä
ei ole valtaa hallituksessa. Ministerit myös nimitetään tehtäviinsä
hallituksen toimesta. Tasavallan presidentti hyväksyy nimitykset.
Tässä esittämäni malli ei ole itse keksimäni, mutta pidän sitä
toteutuskelpoisena ja nykyiseen vaalitapaan ja hallitusmuotoon
verrattuna ylivertaisena.
Nikolas Ojala
Takaisin politiikkasivulle