Torstai 15.6.

1148 TGV Pariisiin. tämä lysti (paikanvaraus) maksaa vain 20 F hengeltä.

Heräsimme joskus, kun oli vielä pimeää. Ikkuna kiinni, minulle makuupussi, lisää unta. Se maistui makeasti, kömmimme nimittäin seitsemän maissa ylös. aamiaiseksi tarjosivat niin paljon leipää kuin marmeladin ja voinapin kanssa jaksoimme syödä, sekä kupin kuumaa. Brittikoululaisryhmän setä kävi tarjoamassa meille pommeja, omenahillopurkkeja nimittäin. Pomme-hillon kanssa leipä oli todella hyvää, ja söimmekin korillisen.

1450 pörssin edessä. Istumme hirveän tuolimeren rannalla, koska olen voipunut. Pörssin portaille tyypit rakentavat esiintymislavaa. Toiset tyypit taisivat kuljettaa ohitsemme kankaalla päällystettyjä harppuja.

TGV oli loppujen lopuksi hidas, 20 min luvatusta 1h 1 min -ajasta jäljessä. Mieleen tuli lähinnä Momo ja katu, jossa hitaus on nopeaa. Matelimme suuren osan matkaa, ja huippunopeutemme kohosi jonnekin 170 km/h tienoille. Matkalla näkyi lähinnä peltoja, ei ydinvoimaloita. Täytimme matkalla lomakkeen, jossa kyseltiin viihtyvyyttämme junassa ja ravintoloissa. Ranskaa se.

Asemalla ei ollut mitään, sitten sinne yhtäkkiä ilmestyi lokerikkopaikka metallin- ja Nokia 6110:npaljastimineen. tyhjensimme suuren osan romuista 20F/48h-laatikkoon, joka toimi samalla tavalla kuin Lontoossa. Asemalta löytyi lopulta vielä info ja kartta, ja ulkoa kuumuus. Vaihdoimme shortseille.

Kartan mukaan meillä on vielä sama matka tuplana käveltävää. Matkan varrella Louvre, Eiffel sekä Seine. Kartan mukaan Pariisissa ei ole juuri mitään nähtävää. Kaiuttimista alkoi kuulua musiikkia. Ehkä illalla järjestetään Kolme Harppua ja Rumpu -yhtyeen konsertti?

Pariisin
korkeimmat tornit: lyhtypylväs ja Eiffel.

1639 Hotel des Invalideen edessä puistossa. Pariisissa ei edelleen ole juuri mitään nähtävää - vain kauniita vanhoja taloja, joihin olemme jo turtuneet. Vessatkin ovat välissä.

Kuljimme Louvren halki yli Seinen, emme käyneet maailmanpyörässä. Eiffelin torni näkyy talojen yllä. Puistoissa ei ole nurmikoita, tai jos on, ne on aidattu. Kengät ovat kuin pyhiinvaeltajalla: pölyiset kaikista hiekkakäytävistä. Timo suunnittelee metromatkaa tornilta pohjoisen asemalle tavaroita hakemaan ja sitten pois etelään.

Eiffelin torni alhaalta
katsoen.

1900 Eiffel-tornin huippu. Maksoi 18 F portaisiin ja sitten - röyhkeää - 18 F hissillä 2. kerroksesta kolmanteen. Oli matka kyllä maksun arvoinen (kuva 3). Täältä näkyy Pariisin katujen mutkaisuus sekä roimasti kaupunkisumua. Keskusta on matalaa, laidoilta korkeita paikkoja. Joessa on ainakin tusina siltaa.

Pariisin kadut ovat
mutkaisia.

2029 Gare du Nord -asema, tulimme tavaroita hakemaan. Pariisissa ei enää ole meille nähtävää. Paitsi ehkä pizzeria.

Eiffelistä kipitimme alas huomattavasti huolettomammin kuin sinne kiipesimme. Tornin alla myytiin Eiffel-torni-paperipainoja sekä mekaanisia puluja. Tuulinen ulkoilma vaihtui puolittaiseksi saunaksi metrotunnelissa. Setä antoi meille metroliput, kun näytin Interrail-lipun. Laituri B ei ollut millään löytyä - tai koko ajanhan se oli esillä, mutta tiellä oli liian monet kiskot. Lopulta pikku tunnelin kautta löysimme tien sinne, ja juna tuli äkkiarvaamatta. Hassu poika hymyili minulle, mutta en iskeytynyt.

Oli mielenkiintoinen kysymys, pääsisimmekö "St. Michels" -lipuilla vaihtamaan linjaa, mutta yritimme ja onnistuimme. Mahtava kävelymatka nähtävyyksinään raidekylttejä oli asemalta asemalle, mutta löysimme perille. Nyt ruokapaikan hakuun!

2200 Gare du Nord, metroasema. Jouduimme ostamaan 8 F liput koneelta, kun ei ollut setää eikä Lontoon tuubin mallisista porteista päässyt liputta. Seuraavan metron lähtöön on noin 20 minuuttia. Juuri äsken joku kävi kysymässä hyvällä englannilla, missä on <ranskalainen ääntämys>Gare de Lyon</ranskalainen>. Ei ole aivan varmaa, kysyikö sitä paikkaa, mutta kun yritimme varmistaa, lähti poika pois. Ehkä tapaamme Gare de Lyonin asemalla...

Olo on kylläinen, sillä löysimme pizzaa. Monen paikan ohi kävelimme, mukaan luettuna McDonald's ja hampurilainen 5 F. Moni paikka oli liian kallis, mutta onneksi löysimme käpypaikan, joka sentään osasi kommunikoida kanssamme. Kysyi vielä, olemmeko Kanadasta tai Australiasta.

 

2258 Gare de Lyon. Ei mene junia ennen 0103, eikä sekään sinne, mihin haluaisimme ja sitten ei mene enää ollenkaan. Ei voi olla mahdollista, että Pariisin 23-raiteiselta asemalta yhtäkkiä loppuvat junat!