[manse-modeemi] Re: Modeemin tulevaisuus...onko sellaista?

Jussi Hämäläinen count@theblah.org
Mon Jun 26 14:52:23 2006

Mikko Suonio <suonio@cc.tut.fi> wrote:

>Olen modeemin potentiaalinen jäsen, joten sallitte kommenttini: minä liityn
>heti modeemiin, jos kykenette tarjoamaan luotettavan, funetin ulkopuolelta
>saavutettavan sähköpostin, ja *osoittamaan* että järjestelmänne toimii.

Kuinkakohan formaalisti tuo toimivuus nyt sitten pitäisi osoittaa?
Kuten Tommi jo mainitsi, Modeemin koneet ovat olleet melkoisen vähän
alhaalla ja verkkokin on toiminut varsin luotettavasti. Pitää kuitenkin
muistaa, että Modeemi toimii puhtaasti harrastelijapohjalta ja
järjestelmän ylläpito on säätäjäporukan _harrastus_ eikä ansiotyö.
Siitä huolimatta järjestelmä on minusta toiminut paljon paremmin
kuin proffa...

Jos sinua vähänkään kiinnostaa, niin tervetuloa mukaan ylläpitämään
Modeemin järjestelmiä. Ympäristö on todella monipuolinen ja varmasti
mielenkiintoinen. Tarttumalla härkää sarvista on minusta paras tapa
pitää huoli siitä, että jokin toimii kunnolla.

>En minä tiedä, miten tämän talouden puitteissa pystyy ratkaisemaan.
>Mutta ainakin Debian onnistuu vapaaehtoisvoimin tekemään hyvää,
>avointa ja luotettavaa systeemiä.

Rikkoutuneen softan tilalle on helppo itse koodata toimiva palikka,
rikkoutuneen kiintolevyn tilalle on hieman hankalampi itse tuottaa
mitään. Kiintolevyjä saa kyllä kaupasta, mutta kaupalla on taipumus
tahtoa niistä korvaukseksi rahaa, jota meillä taas ei ole.

Tästä huolimatta olemme onnistuneet loihtimaan kasaan vanhasta
romusta varsin toimivan systeemin. Se kertoo jo jotain säätäjäporukan
taidoista ja hengestä. Toisaalta homma perustuu aika pitkälti
laitteistolahjoituksiin - suurkiitokset näistä kaikille Modeemia
tukeneille osapuolille ja organisaatioille.

Tässäpä jäsenistölle taas hieman lisää lientä koneeseen: keksikää
Modeemille jokin antoisa tulonlähde, niin meillä on myös varaa
hankkia parempia laitteita ja muokata järjestelmiä jäsenistölle
mieleisiksi.

--
-=[ Count Zero / TBH - Jussi Hämäläinen - email count@theblah.org ]=-