[manse-modeemi] Re: Modeemin tulevaisuus...onko sellaista?

Lehtonen Kimmo kipa@lehtori.cc.tut.fi
Mon Jun 26 15:04:12 2006

In article <slrn9doq4l.i1g.drdoom@fanta.modeemi.cs.tut.fi>,
Tommi Raulahti <drdoom@modeemi.fi> wrote:
>1) Modeemin jäsenistöstä n. 10 henkilöä on sellaisia joita Modeemin
>asiat oikeasti kiinnostaa edes pikkuisen. Loput jäsenet eivät kaikesta
>päätellen ole pätkääkään kiinnostuneet siitä, mitä yhdistyksessä
>tapahtuu (tämä ei ole yhdistysmaailmassa mitään uutta).

Tuohan on jo kohtuullisen hyvin. Ilmeisesti kuitenkin suurin ongelma
(jälleen kerran) on se, että sinne pitäisi saada UUSIA aktiivisia jäseniä.
Minä kun olen tuota touhua katsellut enempi vähempi aktiivisesti vuodesta
1983 (tai jotain sinnepäin) niin tämä taantumakaan ei ole mikään uusi asia.
Modeemin lopettamista on muistaakseni pohdittu viimeisen noin 20 vuoden aikana
säännöllisesti noin viiden vuoden välein - sitten jostakin on ilmaantunut
ne muutamat innokkaat ja aktiiviset ihmiset, jotka ovat saaneet homman taas
toimimaan muutamaksi vuodeksi.

>3) Monen asian summana, Modeemin talous on nykyisellään melko
>huonoilla kantimilla. Rasitteena on lähes olemattomaksi huvennut
>kirjamyynti (kiitos weppikirjakauppojen) ja vielä olemattomammaksi
>huvennut kopiomyynti (joka ei rasita yksin Modeemia vaan kaikkia
>joilla on kopiokone jollain leasing sopimuksella).

Eikö siitä kopiokoneesta ole vieläkään päästy eroon. Ymmärrän kyllä niiden
leasing firmojen toimintaperiaatteet, mutta jos nyt joku kuitenkin edes
YRITTÄISI käydä juttelemassa niiden setien kanssa. Luulisi, että sieltä
löytyy joku kompromissi.

>Onkin aika ruveta pohtimaan _vakavasti_, mitä yhdistykseltä nykyään
>oikeastaan halutaan?? Halutaanko se nostaa taas pinnalle ja saada
>wanha Modeemi-henki taas vallitsevaksi vai ollaanko Modeemin
>kaltaisiin instansseihin jo niin kyllästytty että moinen joutaa jo
>romukoppaan??

No mutta - minkäs puljun saunailloissa me sedät sitten käydään tyhjentämässä
se uima-allas?

>Aikani aktiivina
>huseerattuani ja ainakin omasta mielestäni merkittävän työpanoksen
>Modeemille annettuani toivon että tästä voidaan hyvillä mielin jatkaa,
>vaikka se vaatisikin uhrauksia ja rankempia rakennemuutoksia.

Tästä aktiivisuudesta Tommille ISO kiitos. Oli ihan mukavaa huomata, että
näitä aktiivisia henkilöitä on vielä olemassa.

-Kipa-