[manse-modeemi] Re: Modeemin tulevaisuus...onko sellaista?

Karri Huhtanen damon@modeemi.fi
Mon Jun 26 15:04:19 2006

tmhirvi@kaarne.cs.tut.fi (Timo Hirvi) writes:

> [...]
> -kurssilla ei päästä kovin syvälle tai jotka on tähän asti tavattu
> opetella itse tai kalliilla kursseilla. Kiinnostavia aiheita on helppo
> keksiä: emacsin käyttö ja konfigurointi, Linux-käyttisten
> tietoturva-aukkojen määrän minimimointi, Linux- tai *BSD-reitittimen
> rakentaminen ja konfigurointi jne.).
>
> Pientenkin tietoiskujen järjestäminen vaatii vaivannäköä. Lisäksi
> puutteellisella mainonnalla voisi pilata kaiken. Onnistuessaan opetus
> kohottaisi kuitenkin varmasti yhdistyksen imagoa ja voisipa tuosta
> taitavasti toteutettuna irrota yhdistykselle pari markkaa tai senttiä

Tälläiset pienet erikoiskurssit tai luennot voisivat olla ihan hyvä
idea ja varmasti Modeemista löytyisi asiantuntevia ihmisiä luennoimaan
noista asioista. Näiden kurssien ja luentojen pitämisestä pitäisi vain
saada sitten niitä markkoja riittävästi Modeemille ja en tiedä kuinka
innostuneita laitokset olisivat tukemaan tälläistä toimintaa. Se
täytyisi jonkun sellaisen selvittää, joka vielä vaikuttaa / oleskelee
koululla. Itse voisin ainakin yritää kantaa korteni kekoon tekemällä
sitten sen esityksen vaikka kolapalkalla tms. jostain aiheesta,
todennäköisesti sellaisesta, minkä kanssa töissä on tullut
painiskeltua. Aika vain pitää sopia niin, että varmasti ehtii töistä
sen esitelmän tulemaan pitämään.

> Ehkäpä yhdistys voisi myös ottaa jossain asioissa mallia naapurilta
> eikä yrittää erottua siitä kaikin mahdollisin tavoin.

Jos oletetaan naapuriksi kiltoja yleensä niin killoilla on
säännöllisesti joka vuosi kouluun tulevaa uutta ainesta ilmeisesti
koko ajan yhä enemmän ja enemmän, joka sitten aktivoidaan ovelasti
fuksipassin ja fuksipisteiden perusteella tekemään asioita killan
eteen. Tälläisestä ei minusta Modeemissa kannata ottaa eikä voidakaan
ottaa mallia. Modeemissa aktiivisuus on perustunut enemmän puhtaaseen
vapaaehtoisuuteen ja niin sen pitää minusta ollakin. Ainakin minusta
oli miellyttävämpää tehdä asioita Modeemin eteen mm. tästä syystä
niinä vuosina kun sitä ehti aktiivisesti tehdä.

> Yhteistyöyritykset eivät todennäköisesti halua maksaa kopiokoneen
> vuokraa, mutta jonkinlaista toimintaa saunailtojen lisäksi voisi
> yritysten kanssa järjestää.

Yritysten otto mukaan olisi myös hyvä idea, tosin nyt Modeemia kai
joutuisi markkinoimaan enemmän aktiivisesti firmojen suuntaan. Lisäksi
Modeemissa on sellainen ero kiltoihin nähden, että modeemilaista
suurempi prosenttiosuus on jo jossain töissä ja on työnantajia, jotka
eivät tietysti ymmärrettävistä syistä halua rekrytoida uudelleen omia
työntekijöitään tai sellaisia, jotka eivät ole vapailla
markkinoilla. Modeemissa ei ole yhtä paljon/yhtä helposti johonkin
firmaan siirtyviä opiskelijoita kuin jossain killassa. En tiedä kuinka
hyvin sitten modeemilaiset pystyisivät firmoissaan vaikuttamaan
saunailtojen järjestämiseen. Ainakin siinä vaiheessa, jos jossain
pohditaan lisärekrytointeja voisi varmasti vihjata, että
korkeakoululla olisi sellainen säätäjien kerho, josta voisi löytää
hyviä ihmisiä töihin.

// kh