Tämäs sivu ilmestyy kahteen osoitteeseen
identtisinä kopioina:
http://www.students.tut.fi/~nipo/kolhoosi.html
http://modeemi.cs.tut.fi/~no/kolhoosi.html
Kommentteja otetaan erittäin mielellään vastaan, vaikkapa
sähköpostilla osoitteeseen
2005-11-19 Turhaa hössötystä
"Turhaa hössötystä. Opettele ajattelemaan myönteisesti. Kyllä
aina jotain keksitään."
Onnekseni ystäväpiiriini kuuluu fiksuja ihmisiä, jotka eivät
yleensä kuittaa maailman isoja ongelmia tuollaisilla heitoilla.
Jotkut lukijat ovat saattaneet ihmetellä, miksi jaksan "hössöttää"
Säätäjäkolhoosin mahdollisimman hyvästä omavaraisuudesta ja
energiataloudesta. Valotanpa hiukan syitä. Tai itse asiassa
annan lukijan omatoimisesti tutustua tekstiin
The Peak of World Oil Production and the Road to the Olduvai Gorge,
jonka kirjoitti Richard Duncan vuonna 2000:
http://dieoff.org/page224.htm
Lisäksi vuonna 2004 Duncan antoi ennakkovaroituksen tulevasta
tarkennuksesta hänen teoriaansa.
Lähde: http://www.energybulletin.net/3294.htmlHistoric data of world energy production, world population, and the ratio of the two (e) were presented, discussed, and graphed from 1850 to 2003. The graph of e revealed 1) strong growth in e from 1945 to 1970, 2) weak growth from 1970 to 1979, and 3) no growth from 1979 through 2003. The latter interval comprises the historic 'Olduvai plateau'.
Postulate 2 of the Olduvai theory states, "Energy production per capita (e) will decline exponentially from the cliff event circa 2008 to 2030." If that is true, then the population in the world's industrial nations, we argue, will go from about 3.3 billion in 2008 to about 0.9 billion in 2030, a net die-off of about 300,000 people per day in the 22 years from 2008 to 2030.
Mother Nature is waiting patiently to solve for us the problems that we either could not or would not solve for ourselves.
Ensin minä ajattelin tehdä selkoa ja muodostaa luettavan suomenkielisen tiivistelmän tärkeimmistä havainnoista, mitä Orlovin tekstistä sain irti. Sen sijaan annankin lukijoille linkin Orlovin tekstiin ja kommentoin vain joitain tekstin kohtia, joilla saattaisi olla merkitystä Säätäjäkolhoosin suunnittelun kannalta.
Tässä on linkki: Post-Soviet Lessons for a Post-American Century
Teksti on suunnattu enimmäkseen amerikkalaisille lukijoille,
mutta tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteivätkö suomalaisetkin
voisi ottaa oppia itänaapurinsa edesottamuksista. Normaalijärkinen
ihminen oppii omista virheistään, mutta todella viisas kykenee
oppimaan myös muiden virheistä.
Säätäjäkolhoosin kannalta kiinnostavia huomioita olivat etenkin infrastruktuurin pettäminen ja siitä suoraan johtuvat seuraukset. Esimerkiksi sähkönjakeluun tuli pitkiä katkoksia. Tämä johti kerrostalojen hissien, kiertovesipumppujen ja kylmäkoneiden pysähtymiseen. Näistä johtuen edelleen asunnot kylmenivät, mutta ruoat eivät säilyneet hyvinä kylmiöissä, pakastimissa ja pakastelokeroissa.
Juomaveden jakeluun tuli katkoksia ja tämä aiheutti harmia erityisesti kerrostaloissa, varsinkin jos sähköt olivat poikki samaan aikaan. Jätehuollon toimimattomuus aiheutti ongelmia, sillä ihmisten täytyi juosta pihan puolelle myös ulostamaan. Edellisistä seikoista johtuen kerrostalot muuttuivat ainakin joksikin ajaksi hyvin epäkäytännöllisiksi. Liikennepolttoaineiden jakelu takkuili. Junat kulkivat autoja luotettavammin. Jalankulun ja polkupyöräilyn suosio kasvoi. Elintarvikkeiden saatavuudessa oli myös huomattavia pulmia. Kaikkien kansalaisten oli kuitenkin saatava ruokaa
Miten Säätäjäkolhoosi pitäisi suunnitella, jotta se selviytyisi
vastaavasta kriisistä mahdollisimman kivuttomasti?
2005-07-22 Ajatuksia energiataloudesta
Oletetaan, että energian ja siten myös sähkön reaalihinta
tulevaisuudessa nousee ja saatavuus vastaavasti heikkenee.
Olosuhteet saattavat pahimmillaan huonontua niin paljon,
että energian niukkuus alkaa haitata elintasoa ja elämänlaatua.
Kolhoosi tietenkin rakennetaan moniin muihin verrattuna
energiataloudelliseksi kokonaisuudeksi. Kolhoosi ei tuhlaile
energiaa. Mutta mitä Kolhoosi tekee siinä tapauksessa, jos
sähköverkko pimenee lyhyeksi aikaa tai vaikka pitkäksikin
ajaksi? Tai jos energian hinta nousee sietämättömän korkeaksi?
Ei maalata kauhukuvia ilman ratkaisuja: Kolhoosissa täytyy tietenkin olla omat varavoimalansa. Tätä vartenhan esimerkiksi paikat tulipesille ja savuhormeille täytyy olla suunnitelmissa mukana. Samoin jokin talon yhteinen pieni voimalaitos voisi olla valmiustilassa odottamassa sitä hetkeä, kun UPS alkaa varoitella akkujen lähestyvästä tyhjenemisestä.
Eräs mahdollisuus olisi jättää tilaa asuntokohtaisille pienille varavoimaloille. Asuntokohtainen tulipesä voitaisiin varustaa hakkeensyöttölaitteella, koska puuhake on kotimainen polttoaine. Asuntokohtaiseen kotimaista polttoainetta hyödyntävään sähköntuottoon on useitakin vaihtoehtoja:
Tästä osoitteesta löytyi stirlingmoottorin suorituskykylaskuri:
http://www.bekkoame.ne.jp/~khirata/academic/simple/simplee.htm
Muutaman esimerkin avulla pitäisi käydä selväksi stirlingmoottorin
mahdollisuudet varavoimanlähteenä:
Parametri tai mitattava suure | Esimerkki 1 | Esimerkki 2 | Esimerkki 3 | ||
---|---|---|---|---|---|
Työkaasu | Ilma | Vety | Ilma | ||
Keskipaine | Pm | (MPa) | 5 | 20 | 1 |
Paisuntatilavuus | Vse | (cm3) | 500 | 500 | 8000 |
Paisuntatilan kaasun lämpötila | Te | (°C) | 500 | 800 | 400 |
Puristustilan kaasun lämpötila | Tc | (°C) | 100 | 30 | 150 |
Maksimi ulos saatava akseliteho | Ls | (W) | 2575.5 | 80332.1 | 1810.7 |
Käyntinopeus | N | (kierr./min) | 625.3 | 2949.4 | 217.7 |
Stirlingmoottorin hankaluus on hidas säätö. Tämä taas
merkitsee sitä, että kulutuksen täytyisi joustaa
generaattoria seuraavan sähköverkon puolella. Edelleen
tästä seuraa jonkinlaisen tehoelektroniikan ja lyhytaikaisen
energian varastoinnin tarve esimerkiksi akkuihin tai
superkondensaattoreihin.
2005-07-04 Mikäs ihmeen
rakennus tämä on?
Keskusteluissa noin viikko sitten tuli esille erilaisia uusia
rakenneratkaisuja Kolhoosille. Jossain välissä nousi esiin
kysymys: Minkä tyyppinen rakennus oikeastaan on kyseessä.
Katsotaanpa:
" Mitä ovat kartanot? Miten kartano eroaa esim. talonpoikaistalosta?Edellisen perusteella sanaa kartano todella voitaisiin käyttää suunnitellun Kolhoosin tyyppisestä rakennuksesta. Mutta minkätyyppinen kartano olisi kyseessä? Aateliskartano se ei ole, koska omistajat tai asukkaat eivät ole aatelisia. Minkään muunkaan tyyppinen ns. herraskartano ei ole kyseessä, koska maallinen rikkaus ei ole erityisen näkyvästi asukkaita yhdistävä tekijä. Koska maatalous ei ole Kolhoosille tyypillinen elinkeino, se ei ole myöskään maalaiskartano. Teollisuutta Kolhoosissa saatetaan harjoittaa, jopa kotiteollisuutta, koska Kolhoosista tulee useille koti. Näin ollen Kolhoosi voisi olla yksikerroksinen kotiteollisuuskartano, ehkä lajinsa ensimmäinen edustaja Suomessa.
Vastausta ei ole aivan helppo antaa, sillä kartano-sana ei ole juridinen tai kameraalitermi, jonka lait ja asetukset määrittelevät."
http://www.saunalahti.fi/~ptoukkar/karthist.htm
Kellarin suunnittelussa täytyisi ottaa huomioon keskikäytävän
kuormitus. Kuorma-autolla tai muulla ajoneuvolla voi olla raskas
lasti tai muuten vain suuri kokonaismassa, joka rasittaa lattiaa.
Kellarin ei välttämättä tarvitse olla kovin suuri, mutta toisaalta
sen olemassaolo ei saa haitata talon muita toimintoja. Tästä syystä
keskikäytävän alla oleva kellariosuus voitaisiin rakentaa vaikkapa
pyöreistä teräsbetonisista siltarummuista ja irtosorasta. Suurten
siltarumpujen läpi voisi kävellä kellarin puoliskosta toiseen
ja kaikki tarvittavat putket ja johdot mahtuisivat myös
siltarumpujen sisään hyllyille asennettuina.
2005-05-11 - Tällä kertaa tyyliseikoista
Juuri kun pääsin sanomasta "kiihkofunktionalistinen".
Itse asiassa arkkitehdit kautta aikojen ovat aina olleet enemmän tai vähemmän jonkinlaisia funktionalisteja. Rakennuksilla on aina ollut jokin tarkoitus ja tarkoituksen saavuttamiseen arkkitehdit ovat saaneet jonkin verran resursseja.
Havaitsin, että suurten ovien, ikkunoiden ja pilarirakenteiden käyttö alkoi muuttaa Kolhoosin muotoa johonkin ennestään tuttuun suuntaan. Sitten tajusin, että Kolhoosin rakennehan muistuttaa goottilaista kirkkoa.
Brutalismi on tunnetusti sellainen arkkitetuurin tyylisuunta, jossa annetaan rakenteiden näkyä paljaina. Mutta goottilainen tyyli on vanhempi samasta asiasta tunnettu suuntaus.
Goottilainen versio ikiaikaisesta käytännön funktionalismista perustui ikkunapinta-alan kasvattamiseen. Pelkästään kynttilöitä polttamalla suuria kirkkoja ei voitu valaista. Luonnonvalolle piti tehdä riittävän suuret sisääntuloaukot. Siinä oli arkkitehdeille miettimistä. Paksut kantavat seinät tarvittiin tukemaan luotettavasti suurta ja raskasta kattoa. Siirtämällä kuormitusta ruodeholvien ja kaarien avulla kimppupilareihin saatiin aukaistua pilarien väleihin tilaa suurille ikkunoille.
Kolhoosissa on haluttu kasvattaa monikäyttöisyyttä ja tavaroiden kuljetusmahdollisuuksia varaamalla siihen runsaasti suuria ovia. Samoin ikkunapinta-alan kasvattaminen asuntokäytön vaatimuksiin kutistaa kantavat seinät pystysuoriksi pilareiksi. Jos katsotaan viimeisimmän Säätäjäkolhoosin hahmotelman pohjaratkaisua, eikö se itse asiassa muistutakin kolmilaivaista kirkkoa? Rakenneratkaisujen samankaltaisuuden syy ei varmastikaan löydy rakennusten käyttötarkoitusten yhteneväisyyksistä, mutta siitäkin huolimatta käytännön ratkaisut muistuttavat toisiaan.
Mikäli tukipilareja kasvatetaan ulospäin sivuttaisjäykkyyden kasvattamiseksi, ikään kuin helppona myönnytyksenä brutalismin suuntaan, kokonaisuus alkaa muistuttaa jossain määrin Pariisin Notre Damea tai Lyypekin Mariankirkkoa, viimeistään siinä vaiheessa, jos julkisivua vielä "koristellaan" muutamilla hissikuiluilla, porraskäytävillä ja radiomastoilla.
Korkean kellotornin rakentaminen kirkkoon on eräänlaista funktionalismia sekin. Kellojen täytyy kuulua kauas. Radiomastojen korkeus selittyy hyvin samankaltaisilla syillä. Kellojen sijasta radiomastoon asennetaan antenneja.
Arkkitehtuuri on aina paininut samankaltaisten pulmien kanssa, joten ei pitäisi olla yllättävää, jos menneisyydestä tutut rakenteet ja tyylisuunnat pulpahtelevat toistuvasti uudelleen esiin.
Tässä olen lainannut tekstiä kirjasta Taidehistorian ääriviivat:
Goottilainen rakennustaideGoottilaisen tyylin kehto on Pariisin lähellä sijaitseva Saint-Denisin luostarikirkko. Johtaessaan kirkon laajennustöitä vuosina 1137-1144 apotti Suger loi jo aikaisemminkin käytössä olleista elementeistä, suippokaaresta, ristiholvista ja ruoteista selkeän rakennusjärjestelmän, joka hänen suunnittelemassaan muodossa on säilynyt kirkon kuorikäytävässä. Tästä alkoi kehitys, joka muutti rakennusten ulkonäön ja mahdollisti hämmästyttävän suurten katedraalien rakentamisen.Goottilaisen kirkon ikkunat ja ovet ovat korkeita ja suuria, seiniä on tuskin lainkaan, on vain kannattavia kimppupilareita, jotka ylhäällä jakaantuvat suippokaariholvien ruoteiksi. Ulkopuolella kohoavat suuret tornit uskomattoman korkeiksi, ja rakennusta suorastaan peittää pienten terävien tornien, fiaalien, metsä. Tällainen rakennustapa on mahdollinen vain erityisen tukijärjestelmän ansiosta. Itse asiassa koko kirkkorakennus on suuri tukiverkosto, jonka tehtävänä on kohottaa katto mahdollisimman korkealle ja antaa tilaa suurille oville ja lasimaalauksin koristelluille ikkunoille. Mutta lisäksi tarvitaan vielä ulkopuolinen tukijärjestelmä, johon kuuluvat tukipilarit ja tukikaaret antavat goottilaisille suurkirkoille niiden erikoisen ulkonäön. |
Talon rakennuskustannuksiin vaikuttaa huomattavasti se, miten paljon ja korkealle täytyy rakentaa kantavia seiniä ja erityisesti raskaita kuormia kestäviä lattioita. Jos edellisten määrä saadaan taitavasti minimoitua, talon hinta putoaa huomattavasti.
Edellisen oivalluksen perusteella syntyi hahmotelma Kolhoosista, joka olisi aikaisempiin hahmotelmiin verrattuna vieläkin halvempi, muuntautumiskykyisempi ja paremmin asukkaiden erilaisiin tarpeisiin sovitettavissa.
Uudessa hahmotelmassa on kolme rinnakkaista tilaa, jokainen sisäleveydeltään 12 metriä ja sisäpituudeltaan 36 metriä. Huonekorkeus on jopa 9 metriä. Näiden sisätilojen välillä ja myös talon ulkoseinässä on riittävästi suuria ovia, jotta talo myötäilisi asukkaiden tarpeita. Keskimmäistä tilaa ei jaeta osiin minkäänlaisilla väliseinillä tai muillakaan kiinteillä esteillä. Keskimmäinen tila voidaan käyttää esimerkiksi ajoneuvojen pitkäaikaissäilytykseen, päivittäiseen autotallikäyttöön, konttien säilytykseen, suurenkin kuormankuljetusajoneuvon lastaukseen ja toistaiseksi määrittelemättömään suurehkon luokan säätöön.
Keskimmäiseen tilaan voitaisiin hankkia reunustaviin pystypilareihin tukeutuva siltanosturi, jonka avulla suurtenkin taakkojen siirrot ja lastausoperaatiot sujuisivat kohtuullisen vaivattomasti. Esimerkiksi kontin nostaminen rekan kyytiin voisi olla tällainen tehtävä.
Keskimmäisen tilan molemmin puolin ovat mitoiltaan identtiset tilat, jotka jaetaan väliseinillä ja mahdollisesti myös välitasanteilla pienempiin osiin asukkaiden mieltymysten, tarpeiden ja maksukyvyn mukaan. Alkuun ei ole mitään erityistä tarvetta määritellä näiden tilojen käyttöä sen tarkemmin. Epäilemättä useimmat asukkaat haluavat käyttää omia tilojaan asumiseen ja monenlaiseen puuhasteluun. Tilojen jakaminen pystysuunnassa on pääasiassa osaomistajien vastuulla, mutta periaatteessa mikään ei estä koko taloyhtiötä osallistumasta välitasanteiden rakentamiseen, jos siitä tulee suosittua.
Mikäli tarvetta tulee, talon sisätiloja voidaan myöhemmin varustaa paitsi useammilla kerroksilla, myös porraskäytävillä ja hisseilläkin. Mitään periaatteellista estettä ei ole sillekään, että taloon rakennettaisiin yhteinen henkilöhissi, joka helpottaisi varsinkin kevyiden kuormien siirtämistä eri kerrosten välillä. Ulkoseinät voitaisiin varustaa runsailla ikkunoilla esimerkiksi kuudesta metristä ylöspäin. Tämä voisi hyvinkin lisätä talon viihtyisyyttä ja käyttökelpoisuutta asumistarkoituksiin.
Talon katto saattaisi olla harjakatto tai tasakatto, riippuen katolle mahdollisesti haluttavasta käytettävyydestä ja käytön laadusta. Tasakatto mahdollistaa esimerkiksi ulkoilmaoleskelun katolla. Harjakatto taas mahdollistaa esimerkiksi runsaalla luonnonvalolla valaistut ullakkotilat.
Talon perustukset ja mahdollinen kellari suunniteltaisiin maatason sisätilojen käyttövaatimusten mukaan. On selvää, että suoraan maahan tuettu lattia kestää parhaiten erittäin raskaita ajoneuvoja, satunnaisia suuria pistekuormia, poikkeuksellisia metallimöhkäleitä, ynnä muita suuren pintapaineen aiheuttavia lattiaa kuormittavia esineitä.
Koska keskimmäistä tilaa on tarkoitus käyttää varsin paljon autotallina, sitä ympäröivät palosuojaseinät ja palo-ovet.
Tässä on edellä kuvaillun hahmotelman graafinen esitys:
Ote kotimaisen nosturivalmistajan tarjouspyyntölomakkeesta:
2005-03-16
Löysin lattiaimujärjestelmästä kertovan tekstin
EX AX LUX
Talotekniikan valikoitu historia -kirjasta:
LattiaimuTekstiiliteollisuudessa muodostuu runsaasti pölyä kaikissa käsittelyvaiheissa: avaamo, karstaus, kehräämö, puolaamo ja kutomo. Keuhkosairaudet iskivät jo verraten varhain ihmisiin näissä olosuhteissa varsinkin, kun työvoimana käytettiin hyvin nuoria. Tekstiilipöly on verraten isokokoista ja laskeutuu lattialle. Imun luonnollinen paikka on näin alhaalla ja tämän takia alettiin käyttää lattiakanavia. Järjestelmä kehitettiin ja patentoitiin 1920-luvulla. Pääosa ilmasta palautetaan takaisin suodatuksen ja kostutuksen jälkeen. Kosteus estää kuitujen katkeamista, ehkäisee pölyn leijumista ja estää staattista sähköä. Tekstiilitehtaiden pesurityyppiset kostuttimet ja märkänä toimivat kanavat olivat erinomaisia kasvatusalustoja mikrobeille ja muun riesan lisäksi ns. kostutinkuume oli tavallinen ilmiö tekstiilitehtaissa. Alhaalta imevä järjestelmä on edelleen käytössä ja sopii kaikkiin tiloihin, joissa epäpuhtaus on ilmaa raskaampaa. Toisaalta esim. haitallisia kaasuja poistettaessa on muistettava, että pienikin ylilämpö saa kaasun virtaamaan ylös. Näin esim. liuottimia käyttävien painokoneitten kohdalla suurimmat pitoisuudet ovat kuivatusosan antaman lämmön takia yleensä katon rajassa, vaikka liuotinkaasut ovat periaatteessa ilmaa raskaampia. |
Kohti omaa, pitkäaikaista ja energiaa säästävää kotia?Tie kohti omaa kotia on monien sattumien summa. Jossain vaiheessa jonkun on kuitenkin pitänyt rakentaa se talo, josta se asunto sitten löytyy. Rakentamisen tulevaisuuden haasteet ovat jo näkyvissä. Rakentaminen on paitsi rakentamista, myös ympäristöpolitiikkaa.Esteettömyys on yksi niistä seikoista, joita rakentajan ja rakennuttajan pitäisi ottaa huomioon päätöksiä tehdessään. Toinen rakennuksen elinkaareen vahvasti liittyvä asia on energiankulutus. Rakennusvaiheessa kalliimpi energiaratkaisu on yleensä pidemmän päälle energiatehokkaampi ja näin ollen halvempi. Monet asuvat pitkään hankkimassaan talossa tai asunnossa. Silloin on hyvä, jos rakenteet joustavat tarpeen mukaan: huoneratkaisuja on mahdollista muuttaa, hissi on olemassa ja kynnykset on hiottu näkymättömiin. Esteettömyyden huomioon ottaminen edistää kestäviä kulutus- ja tuotantotapoja, koska uusi elämäntilanne ei silloin vaadi uuteen taloon muuttamista. On tärkeää ymmärtää, että meistä jokainen voi jossain elämänsä vaiheessa olla jonkin aikaa liikkumisesteinen. Myös ministeriö on osaltaan halunnut edistää esteettömyyttä. Rakentamismääräyskokoelman uusien määräysten mukaisesti kaikki kolmikerroksiset asuinkerrostalot, joita varten haetaan rakennuslupa 1.3.2005 tai sen jälkeen, on varustettava hissillä. Hissin on oltava myös pyörätuolin ja pyörällisen kävelytelineen käyttäjälle soveltuva. Hissiyhteyden on lisäksi ulotuttava ullakolle ja kellarikerrokseen, mikäli niissä on asumista palvelevia tiloja. Myös liikkumisesteetöntä rakentamista koskevan säädöksen soveltamista on saatettu uudistuksessa ajan tasalle. Esteettömyystavoite on nyt säädetty koskemaan omistus- ja hallintamuodoista riippumatta kaikkia hallinto- ja palvelurakennuksia sekä muissa rakennuksissa olevia liike-, palvelu- ja työtiloja. Rakennuksen koko elinkaaren aikaisista kustannuksista vain 10-20 % muodostuu rakentamisvaiheen kustannuksista. Merkittävin osa eli noin 80-90 % aiheutuu rakennuksen käytön aikaisesta energiankulutuksesta. Rakennusten lämmitys aiheuttaakin noin 30 % Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Ympäristöministeriön vuonna 2003 antamien rakennusten energiamääräysten avulla rakennusten energiankulutuksesta pyritään säästämään 25-30 % aiempaan määräystasoon verrattuna. Uusia lakeja ja määräyksiä on jatkossa tulossa myös EU:n toimien takia rakennusten energiankulutuksen vähentämiseksi. Komission arvioiden mukaan rakennuskannan energiankulutuksesta on mahdollista säästää asteittain noin 22 % vuoden 1997 tasosta vuoteen 2010 mennessä. Määräyksillä on keskeinen rooli rakannetun ympäristön muodostumisessa. Parannusten tulisi kuitenkin löytyä alalta itseltään, jotta niistä tulisi myös pysyviä. Myönteistä kehitystä on ollutkin esimerkiksi liittyen rakennusten ympäristöluokitukseen ja elinkaarivastuulliseen rakentamiseen. Ekologinen kestävyys ja taloudellisuus ohjaavatkin valintoja pidemmällä aikavälillä samaan suuntaan; tästä synergiasta kannattaa hyötyä! Jan-Erik Enestam Ympäristöministeri Rakentaja 2005 -näyttelyn suojelija |
Yrittäjät voivat vaikuttaa VuorekseenTampereen kaupungin Vuores-projektin haastattelu- ja kyselytutkimuksessa selvitetään yritysten, rakennuttajien ja kiinteistösijoittajien näkemyksiä ja kiinnostusta Vuoreksen työpaikka-alueiden kehittämiseen ja toteutukseen.Työpaikka-alueiden kehittämismahdollisuuksia on selvitetty aikaisemmin Vuores työpaikka-alueena -esiselvityksessä. Siinä kartoitettiin elinkeinoelämän yleisiä kehitystrendejä ja Vuoreksen työpaikka-alueiden kehittämisen maakunnallisia ja seudullisia lähtökohtia. Lisäksi hankkeessa määriteltiin Vuoreksen työpaikka-alueiden kehittämisen visio, strategiset kehittämistavoitteet, sekä esitettiin työpaikka-alueiden kehittämistoimia. Uuden kaupunginosan kehittämisen visio kuuluu, että "Vuores on kansainvälisesti vetovoimainen, korkeaa teknologiaa soveltavien ja hyödyntävien yritysten sekä osaavien ihmisten ja luovien ammattilaisten kaupunginosa." Vuores tarjoaa yrityksille monipuoliset yrityspalvelut sekä osaavat työntekijät ja yhteistyökumppanit. Yritykset ovat verkottuneet keskenään, kansallisesti ja kansainvälisesti. Vuores yhdistää asumisen, työn ja palvelut. Tulevaisuudessa työtä tehdään entistä enemmän kotona ja asiakkaan luona, joten varsinaisten työpaikka-alueiden lisäksi tietyillä asuinalueilla on mahdollisuus työtilojen rakentamiseen asuntojen ja pientalojen yhteyteen. Vuores on Tampereen ja Lempäälän yhteinen lähes 14000 asukkaan ja 3000-5000 työpaikan uusi kaupunginosa. Rakentaminen käynnistyy vuonna 2006. Kokonaisuudessaan Vuores on rakentunut vuoteen 2015 mennessä. Sijainti lähellä Hervannan korkean teknologian keskittymää osana Tampereen seudun eteläistä kasvukäytävää antavat yritystoiminnalle erinomaiset toimintaedellytykset. Vuoreksen alue kytkeytyy valtakunnalliseen ja seudulliseen liikenneverkkoon eteläosassa Ruskontien ja valtatien 3 välityksellä sekä pohjoisessa valtateiden 3 ja 9 välityksellä. Myös yhteydet Tampereen keskustaan ja Tampere-Pirkkalan lentokentälle ovat hyvät. Liikenteellinen sijainti paranee edelleen 2-kehäväylän ja pikaraitiotien toteutuessa. Lisätietoja: Jos olet kiinnostunut Vuoreksen työpaikka-alueiden kehittämisestä ja haluat varmistaa osallistumisen haastattelu- ja kyselytutkimukseen, ota yhteyttä: Vuoreksen projektijohtaja Pertti Tamminen (3146 5525, 0400 638218) tai Suunnittelukeskus Oy:n Taina Ollikainen (09 1564232) tai taina.ollikainen@suunnittelukeskus.fi . Tamminen vastaa muihinkin Vuoresta koskeviin kysymyksiin. |
Otan tässä suomen kielellä tarkasteluun todennäköisesti eniten meitä kiinnostavat asiat:
Toisin kuin naapureidensa,
tämän talon kantavat rakenteet suunniteltiin kunnolla:
Kuvissa havaittava talon läpäisevä keskikäytävä on mitoiltaan sellainen, että pohjakerroksen käytävään voisi ajaa rekka-auton.
Suomessa kuorma-auton ja perävaunun suurin sallittu korkeus on 4,2 m ja kansainvälisessä liikenteessä 4,0 m. Suurin sallittu leveys on 2,55 m ja lämpöeristetyillä ajoneuvoilla 2,60 m. Suomessa korkeintaan 22,0 m:n pituisille yhdistelmille sallitaan kuitenkin 2,60 m:n leveys.Lainatun tekstin lähde: http://www.kuljetusopas.com/kalusto/
Kuorma-auton suurin sallittu pituus on 12,00 m. Puoliperävaunuyhdistelmän enimmäispituus on EU:ssa ja myös Suomessa 16,5 m ja puoliperävaunun kuormatilan enimmäispituus noin 13,6 m. Ajoneuvon ja varsinaisen tai keskiakseliperävaunun yhdistelmän suurin sallittu pituus on EU:ssa 18,75 m ja kuormatilojen ulkopituuksien summa enintään 15,65 m. Suomessa vastaavat mitat ovat 25,25 m ja 21,42 m.
Edellisestä päätellen suurten ulko-ovien tulisi olla vähintään 4,5 metriä korkeat ja 4 metriä leveät, jotta rekka-auto mahtuisi ajamaan sisälle. Jos asiasta tulee periaatekysymys, taloa voidaan skaalata sen verran, että myös 25,24 m pitkä rekka mahtuu taloon sisälle, talon ulko-ovet menevät kiinni ja rekan kuorman voi purkaa talon sisällä.
Kolhoosin kattoa esittävässä piirroksessa katolla on pallonmuotoinen peiliantennin suojus ja laatikkomallinen uloke, jossa on rappukäytävän ja hissin yläpää. Laatikkomallisia ulokkeita ei tarvita, jos
Kolhoosin ulkoseinien väreistä: Leveät mustat pystyraidat talon ulkoseinissä edustavat ikkunoiden sijoittelua. Seinän musta väri on mustaksi maalattua betonia. Katon musta väri tulee mustasta kattohuovasta, mustasta asfaltista, piestä tai jostain muusta mustasta mömmöstä. Riittävän hyvä punainen väri saadaan aikaan maalaamattomilla etukäteen ruostutetuilla teräslevypaneeleilla. Hukkalämpö ehkä pitää katon sulana myös talvella, tai sitten ei.
Voisiko ulkoseinäelementtien pintakerroksen läpivärjätä mustaksi tai edes tumman harmaaksi jo tehtaalla? Jos voi, siinä tapauksessa ulkoseinien maalin pysyvyyttä ei koskaan jälkikäteen tarvitse pohtia.
Seuraava homma olisi tarkempien hahmotelmien kehitteleminen. Koska sadan neliömetrin ja kuudensadan kuutiometrin yksiö on edelleen tapetilla, eikä sitä ole vastustettu, päivitin aikaisempia piirroksiani sen mukaisiksi.
Tässä on tuoreehko luonnos, mallia 32m x 32m x 32m kuutio.
Tässä on sitten hiukan näkemystä, miltä Kolhoosi voisi ehkä näyttää tavallisen tallaajan näkövinkkelistä:
Tässä ensimmäisessä kuvassa on kotimaisesta tavallista parempilaatuisesta betonista (joka kuulemma onkin nykyään irlantilaista) valmistettu kerrostalo. Se on ylhäältä katsottuna neliön muotoinen. Suorakulmaisuushan ei ainakaan vielä ole pannaan julistettu ominaisuus, vaikka esimerkiksi kupoli tarjoaisi paremman lämpötalouden ja olisi luonnostaan mekaanisesti jäykempi.
Huomaa erityisesti seinien paksuus. Paksut ja mahdollisesti monikerroksiset seinät vaimentavat melua huoneistojen välillä. Myös ulkoseinien kautta siirtyvään hukkalämpöön seinien kokonaispaksuudella on merkitystä.
Talossa on U-kirjaimen muotoinen osa, joka sisältää asunnot, autotallit ja tekniset tilat. Välissä on katettu ja suurella pariovella (huomaa punainen väri) suojattu tila eli halli, jossa voi harrastaa monenlaista rakentelua, jos sellaisesta on kiinnostunut. Pariovien saranointiin lienee syytä kiinnittää erityistä huomiota. Vaihtoehtoisesti ne voivat olla kiskojen päällä siirtyvää mallia.
Vähän pientä kookkaampien rakenteluhommien tueksi halli on varustettu teollisuudesta tutulla kattonosturilla, jolla voi nostella ja siirrellä kymmenien tonnien painoisia kuormia.
Asunnoista avautuvat myös isot (mutta ei ihan niin isot kuin ne edellä mainitut) pariovet halliin. Näiden ansiosta kattonosturia on mahdollista käyttää myös raskaiden kuormien siirtämiseen asuntoihin tai asunnoista pois.
Kevyempien kuormien siirtelyyn ja normaaliin päivittäiseen kulkemiseen riittävät porraskäytävät ja hissit (huomaa turkoosilla värillä täytetyt alueet).
Kolhoosissa ei ole turhan paljon kerroksia, sillä pienelläkin kerrosluvulla talosta tulee yllättävän korkea. Alimpaan kerrokseen asuntojen alapuolelle pitäisi mahtua asukkaiden autokanta ja lisäksi monta muutakin asiaa.
Hallin yllä on ikkunallinen harjakatto, josta luonnonvalo pääsee halliin sisälle. Samoin hallin iso ovi voi olla ikkunoitu muutamaa metriä korkeammalta, jotta valoa pääsee sisään myös sitä kautta. Katselukorkeudella ikkunoita ei tarvitse olla ensimmäistäkään.
Asuntokerroksissa huonekorkeus on 4,8 metriä ja alimmassa kerroksessa 5,2 metriä. Mikään ei tietenkään estä rakentamasta kerroksia yhtä korkeiksi tai vaikka aivan erikorkuisiksi.
Erilaisia vaihtoehtoja voidaan tietysti hahmotella lisääkin: