[manse-modeemi] Re: Modeemin tulevaisuus...onko sellaista?

Timo Hirvi tmhirvi@iki.fi
Mon Jun 26 15:04:16 2006

Jussi Hämäläinen <jpohamal@modeemi.cs.tut.fi> kirjoitti:

>  Pitäisi vain löytää se Modeemi-henki jostain nykyisen jäsenistön
>  keskuudesta. Wanhat periaatteet eivät välttämättä kaikki enää
>  toimi, joten olisi ehkä aika hieman tuulettaa ja tuoda sisään uusia
>  ideoita.

Joissain yhteyksissä havaittava teekkarien mollaaminen ei ainakaan ole
näyttänyt toimivan Modeemi-hengen kohottamiseksi (kumma juttu, kun
jäsenistö koostuu enimmäkseen teekkareista), joten pitäisi varmaan
suunnata sekin energia johonkin muuhun. "Mene pois jos et osaa
mitään"-henki voisi vaihtua "Tule tänne jos haluat oppia
jotain"-hengeksi.

Modeemilaisille tuttujen taitojen opettamista pohdittiin joskus, mutta
se todettiin työlääksi. Heitän silti ajatuksen uudelleen ilmaan:
modeemilaiset voisivat järjestää pieniä kursseja tai tietoiskuja,
joissa opetettaisiin niitä asioita, joihin Tietotekniikan perusteet
-kurssilla ei päästä kovin syvälle tai jotka on tähän asti tavattu
opetella itse tai kalliilla kursseilla. Kiinnostavia aiheita on helppo
keksiä: emacsin käyttö ja konfigurointi, Linux-käyttisten
tietoturva-aukkojen määrän minimimointi, Linux- tai *BSD-reitittimen
rakentaminen ja konfigurointi jne.).

Pientenkin tietoiskujen järjestäminen vaatii vaivannäköä. Lisäksi
puutteellisella mainonnalla voisi pilata kaiken. Onnistuessaan opetus
kohottaisi kuitenkin varmasti yhdistyksen imagoa ja voisipa tuosta
taitavasti toteutettuna irrota yhdistykselle pari markkaa tai senttiä
rahaa.

Ehkäpä yhdistys voisi myös ottaa jossain asioissa mallia naapurilta
eikä yrittää erottua siitä kaikin mahdollisin tavoin.
Yhteistyöyritykset eivät todennäköisesti halua maksaa kopiokoneen
vuokraa, mutta jonkinlaista toimintaa saunailtojen lisäksi voisi
yritysten kanssa järjestää.

>  Ja sitäpaitsi nykyajan teekkarit ovat huonoja kun he eivät osaa
>  muuta kuin pelata quakea ja juoda kaljaa (todistakaa, että olen
>  väärässä, please!).

Ainakin monet tietoteekkarit käyvät lisäksi töissä. Se pitää porukan
(sekä rivijäsenet että aktiivijäsenet) aika tehokkaasti poissa
kerhohuoneelta. Lisäksi töitä tekemällä saa rahaa, jolloin ihmisten ei
tarvitse tehdä yhteistyötä saavuttaakseen jotain suurempaa, koska sen
voi useimmiten ostaa. No, eiköhän joskus tule taas lama ja tämä asia
korjaantuu ;).

Nämä ajatukset eivät ehkä vaikuta yhdistyksen taloudelliseen
tilanteeseen, mutta ne ovat pyydettyjä "uusia ideoita".

--
Timo Hirvi